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metaphorik.de 24/2013

Can love conquer all in business media discourse? An assessment of gender-specific metaphorical use

Laurent Nicaise

 Université Libre de Bruxelles (lnicaise@ulb.ac.be)

Abstract

There has been increasing interest in the use of metaphor in business media discourse, both in the nature of the metaphorical expressions and their connection with ideology. However, there has been growing recognition that the impact of gender on the production of metaphorical expressions of WAR and LOVE, two key markers of group identity in business and economics, has not been fully investigated. To explore that issue in more depth, this paper extends existing perspectives on gender-related use of metaphors by integrating a multivariate analysis that allows for a better assessment of the individual impact of the author ’s sex on metaphor selection and its relation to other factors.

Die Verwendung von Metaphern im Wirtschaftsmediendiskurs hat in den letzten Jahren wachsendes Interesse auf sich gezogen, das sowohl in der Natur der metaphorischen Ausdrücke als auch auf deren Verkettung mit ideologischem Gehalt/Verbindung mit Ideologie liegt. Indes wurde bis dato die Auswirkung des Geschlechts auf die Produktion von Ausdrücken im Metaphernbereich KRIEG und LIEBE/ auf die Produktion von Ausdrücken im Bereich der Kriegs- und Liebesmetaphorik, zwei wesentliche Gruppenidentitätsmerkmale in Handel und Wirtschaft, noch nicht umfassend untersucht. Zur Vertiefung dieses Aspekts soll in dem vorliegenden Beitrag der geschlechterspezifische/geschlechterbezogene Gebrauch von Metaphern eingehend erforscht werden. Anhand einer multivariater Analyse wird versucht, eine bessere Beurteilung der individuellen Auswirkungen des Geschlechts des Autors auf die Wahl von Metaphern und deren Beziehung zu anderen Faktoren vorzulegen.

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 65

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