Sélection rapide

metaphorik.de 14/2008

Staging News: The Theatre of Passions and Politics in Eberhard Happel’s Deß Englischen Eduards (1690/91)

Gerhild Scholz Williams
  • Theatrum und Literatur: Wissensinszenierung auf der Bühne und im Roman

Abstract

This paper addresses several of the structural and interpretive challenges posed by the early modern “endless novels”, specifically the Engelländische Eduard. In the foreword to this 1690 novel, Eberhard Werner Happel (1647-1690) spells out his vision of the world and his mission as a writer. He presents his world as a theater (Theatrum), a stage where people and events come and go affirming life’s mutability and the transitory nature of all things. Happel examines the facts reported by contemporary media, along with histories and geographies; he embeds these facts in his novel for the entertainment of the fictional characters and the factual reader. He offers his audience news from and about the real world on the basis of information gleaned from Zeitungen, Avisen, and Relationen which he offers alongside engaging ephemeral fictions that are intertwined with the comings and goings of the novels’ characters. We will see how these news items affect the movements of his fictional characters as they meander along their lives’ convoluted paths toward the happy conclusions of their travels.


Der Aufsatz beschäftigt sich mit Eberhard Werner Happels (1647-1690) historischem Roman Deß Engelländischen Eduards (1690). Hier skizziert Happel seine Weltanschauung und sein auktorielles Selbstverständnis, nämlich, dass die Welt einem Theater gleicht, auf dem die Menschen und die Ereignisse kommen und gehen, Zeugen der Wandelbarkeit und Vergänglichkeit aller Dinge. In seinen Romanen präsentiert Happel Fakten, Historien und Geographien, wie sie in den zeitgenössischen Medien, in Zeitungen, Relationen und Avisen gesam¬melt und als bevorzugtes Lesematerial den Zeitgenossen verkauft wurden. Anhand des Engelländischen Eduard lässt sich zeigen, welche Neuigkeiten Happel zu der Konstruktion seiner Romane verwendet, wie er sie in seiner Handlung einsetzt, wie die Charaktere und die fiktionalen Leser auf diese Nachrichten reagieren und wie die Handlung davon beeinflusst wird.
 

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 361

group_fulltext

S'abonner à metaphorik.de RSS feed