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metaphorik.de 34/2023

Brexit as an oven-ready pie? A case study of Boris Johnson’s BREXIT IS A PIE multimodal metaphor

Pauline Rodet

Université Jean Moulin Lyon 3/Centre d’Études Linguistiques (UR CEL) (pauline.rodet@univ-lyon3.fr)

Abstract

This paper aims to study Boris Johnson’s conceptualisation of Brexit as an OVEN-READY PIE during the 2019 General Election campaign in the UK through the prism of cognitive linguistics.
This election was marked by the omnipresence of digital and social media, which impacted the course of the campaign, but also diversified the modes of communication and interactions. In the light of the works on multimodal metaphor carried out by Forceville (2009), the different media through which this metaphorical conceptualisation of Brexit as a PIE was cued will be thoroughly analysed.
The data includes a short video clip, an ad campaign, and the 2019 Conservative Party manifesto. Additionally, some caricatures of this metaphor will also be looked at and compared to the original occurrence of the metaphor which appeared in Boris Johnson’s ad campaign.
The objectives, functions, and the meaning conveyed by this metaphor will be brought to light.

This paper will recount how the metaphor was extended and developed through different modes as the political campaign unfolded. Ziel des Beitrags ist die kognitionslinguistische Untersuchung der Konzeptualisierung des Brexits als OFENFERTIGER KUCHEN durch Boris Johnson während des Parlamentswahlkampfs 2019 im Vereinigten Königreich.
Dieser war geprägt von der Omnipräsenz digitaler und sozialer Medien, die den Verlauf des Wahlkampfs beeinflusste, aber auch die Kommunikations- und Interaktionsformen diversifizierte. Im Lichte der von Forceville (2009) durchgeführten Arbeiten zur multimodalen Metapher werden verschiedene Medien, durch die diese metaphorische Konzeptualisierung des Brexits als KUCHEN auf den Weg gebracht wurde, analysiert.
Zu den Daten gehören ein kurzer Videoclip, eine Werbekampagne und das Programm der Konservativen Partei von 2019. Darüber hinaus werden einige Karikaturen zu dieser Metapher untersucht und mit dem ursprünglichen Vorkommen der Metapher in Boris Johnsons Werbekampagne verglichen.
Die Ziele, Funktionen und die von der Metapher übermittelte Bedeutung werden untersucht. Der Beitrag legt dar, wie die Metapher im Verlauf der politischen Kampagne auf verschiedene Weise erweitert und weiterentwickelt wurde.
 

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 101

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