Ausgabenauswahl

metaphorik.de 24/2013

Top-down versus bottom-up approaches to the identification of metaphor in discourse

Tina Krennmayr

Abstract
 

To study metaphors in discourse they must first be identified. Metaphor identification and analysis are generally approached in a top-down fashion or in a bottom-up manner. In a top-down approach, texts are searched for linguistic metaphors based on predetermined conceptual metaphors, while in a bottom-up approach linguistic metaphors are identified before conceptual mappings are formulated. These two approaches involve very different analytical steps. This paper explicitly demonstrates how the two approaches can produce disparate outcomes, including differences in (1) how mappings are formulated and (2) what kinds of source and target concepts are determined to be part of the mapping. The processes involved in the two analytical routes are demonstrated via concrete examples in the context of the five-step method developed in Steen (1999, 2009).

Um Metaphern in Texten analysieren zu können, müssen sie zuerst identifiziert werden. Die Identifikation und Analyse von Metaphern geschieht im Allgemeinen entweder deduktiv oder induktiv. Bei einem deduktiven Ansatz werden Texte, basierend auf bereits bekannten konzeptuellen Metaphern, nach linguistischen Metaphern durchsucht. Ein induktiver Ansatz hingegen identifiziert linguistische Metaphern noch bevor konzeptuelle ‚mappings’ formuliert werden. Die beiden Herangehensweisen bringen sehr unterschiedliche analytische Schritte mit sich. Diese Arbeit demonstriert wie die zwei Ansätze zu unterschiedlichen Ergebnissen führen können. Die Unterschiede umfassen (1) wie ‚mappings’ formuliert und (2) welche Quellen- und Zielkonzepte als Teil des ‚mappings’ identifiziert werden. Die Prozesse, die bei den zwei analytischen Herangehensweisen eine Rolle spielen, werden mit Hilfe konkreter Beispiele im Kontext der „five-step method“ Steen (1999, 2009) erläutert.

 

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 7

group_fulltext

metaphorik.de RSS feed abonnieren