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metaphorik.de 34/2023

Multimodal representations of MOTION in cartoons on IMMIGRATION - The case of France and the US

Aurélie Héois, Bérengère Lafiandra

Aurélie Héois, Jean Moulin Lyon 3 University (aurelie.heois@univ-lyon3.fr)
Bérengère Lafiandra, Jean Moulin Lyon 3 University (berengere.lafiandra1@univ-lyon3.fr)

Abstract


The objective of this article is to study the representations of IMMIGRATION in newspaper cartoons, with a specific focus on MOTION. Our work fits into the field of cognitive linguistics, and more particularly the Conceptual Metaphor Theory expanded to multimodal settings
(Lakoff/Johnson 1980; Forceville 2009). The corpus under scrutiny is composed of 28 cartoons selected in American and French newspapers.

Through the analysis of the representations of IMMIGRATION MOTION, we observe that the mismatch between the textual and pictorial modes creates cognitive dissonance, which is in turn strengthened by complex networks of metaphors. We notice discrepancies in metaphor interactional patterns between French and American cartoons and their representations of IMMIGRATION: the former favors integration while chaining is more salient in the latter. Regardless of the language (and culture), the depiction of IMMIGRATION is mostly accompanied by metaphors linked to violence (literal or symbolic).

Ziel dieses Artikels ist es, die Darstellung von IMMIGRATION in Zeitungskarikaturen zu untersuchen, wobei der Schwerpunkt auf der Bedeutungskomponente Bewegung liegt. Das untersuchte Korpus besteht aus 28 ausgewählten Karikaturen in amerikanischen und französischen Zeitungen. Die Arbeit fußt auf der Tradition der kognitiven Linguistik,
insbesondere auf der Konzeptuellen Metapherntheorie und auf ihrer Erweiterung auf multimodale Kontexte (Lakoff/Johnson 1980; Forceville 2009).
Die Analyse der Repräsentationen der Bedeutungskomponente Bewegung innerhalb des Immigrations-Motivs zeigt, dass die Diskrepanz zwischen dem Text- und dem Bildmodus eine kognitive Dissonanz erzeugt, die wiederum durch komplexe Netzwerke von Metaphern verstärkt wird. Wir stellen Diskrepanzen in den Interaktionsmustern der Metaphern zwischen französischen und amerikanischen Cartoons und ihren Darstellungen von Immigration fest: Jene bevorzugen die Integration, während diese durch einen häufigeren Rückgriff auf Verkettungen gekennzeichnet sind. Unabhängig von der Sprache (und Kultur) wird die Darstellung der Immigration meist von Metaphern begleitet, die mit (physischer oder symbolischer) Gewalt verbunden sind.

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 43

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