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metaphorik.de 26/2016

Different Functions of (Deliberate) Metaphor in Teaching Scientific Concepts”

Anke Beger

Anke Beger (ankebeger@gmail.com)

 

Abstract

‘Deliberate metaphors’ (Steen 2008, 2010, 2011, 2013) are a potentially valuable tool for knowledge mediation in academic lectures, since they supposedly force the addressee to consider the current topic from the point of view of the metaphor’s source domain, thereby effecting a conceptual change (cf. Steen 2010: 58-60). Despite its potential in knowledge mediation, the theoretical framework of deliberate metaphor is still contested among different scholars (see Deignan 2011; Gibbs 2011, 2015a, 2015b; Steen 2011, 2015). This contribution explores candidates for deliberate metaphors in academic lectures by closely examining the metaphors’ co-text and context, establishing different linguistic forms of deliberate metaphors. The main focus, however, is on examining the particular discourse functions of the various forms of deliberate metaphor in four different academic lectures (in biology, chemistry and psychology). The analysis reveals if and how deliberate metaphors are exploited in order to communicate scientific knowledge in these four lectures.

Abstrakt

‘Gezielte Metaphern’ (deliberate metaphors) nach Steen (2008, 2010, 2011, 2013) sind möglicherweise wertvolle Instrumente zur Wissensvermittlung in universitären Lehrveranstaltungen, da sie die Adressaten förmlich dazu zwingen, das momentane Thema aus der Sicht der Ursprungsdomäne der Metapher zu betrachten, wodurch sie eine konzeptionelle Veränderung bewirken (vgl. Steen 2010: 58-60). Trotz ihres Potentials in der Wissensvermittlung ist das Konzept der gezielten Metapher unter Forschern jedoch noch umstritten (siehe Deignan 2011; Gibbs 2011, 2015a, 2015b; Steen 2011, 2015). Dieser Beitrag erforscht Metaphern in universitären Lehrveranstaltungen bezüglich ihrer möglichen ‚Gezieltheit‘/‘deliberateness‘, indem sowohl Kotext als auch Kontext des Metapherngebrauchs genau untersucht werden. Dabei werden verschiedene sprachliche Formen gezielter Metaphern herausgestellt. Das Hauptaugenmerk der Untersuchung liegt jedoch auf der Analyse verschiedener Diskursfunktionen der unterschiedlichen Formen von gezielten Metaphern in vier universitären Lehrveranstaltungen (der Fächer Biologie, Chemie und Psychologie). Die Untersuchung zeigt auf, ob und auf welche Weise gezielte Metaphern zur Wissensvermittlung in diesen Veranstaltungen eingesetzt werden.

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 35

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