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metaphorik.de 21/2011

From three dimensions to five steps: the value of deliberate metaphor

Gerard Steen

Abstract


Recent interest in the nature of deliberate metaphor has demonstrated the need for a threedimensional
model of metaphor. Metaphor is not just a matter of language and thought, but also
of communication. How can this starting point be connected with a discourse-psychological
framework for metaphor in which it is assumed that people have to represent metaphor as part
of a number of complementary mental models for discourse? And how can this discourseanalytical
approach be formalized in the five-step method for metaphor analysis going from
language to thought: Can this method be adjusted to cater to the formal analysis of metaphor in
communication as well, so that a distinction can be made between deliberate and non-deliberate
metaphor in the five-step method? These are the questions addressed in this article.
Das jüngste Interesse an der bewusst eingesetzten, gezielten Metapher hat die Notwendigkeit
eines dreidimensionalen Metaphernmodells verdeutlicht. Metaphern sind nicht nur eine Angelegenheit
von Sprache und Kognition, sondern auch für die Kommunikation. Dieser Beitrag
möchte folgende, sich aus diesen Voraussetzungen ergebene Fragen beantworten: Wie lässt sich
dieser Standpunkt verbinden mit einem diskurs-psychologischen Ansatz, in dem vorausgesetzt
wird, dass man sich die Metapher als einen Teilbereich komplementärer, im Diskurs aktivierter
mentaler Modelle vorstellen soll? Und wie kann dieser diskursanalytische Ansatz in einem fünfschrittigen
Modell, das die sprachliche und kognitive Ebene umschließt, formalisiert werden?
Kann dieses Modell auch die kommunikativen Dimensionen erfassen, so dass klar zwischen gezielter
und ‚ungezielter’ Metaphernverwendung unterschieden werden kann?

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 83

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