Quick pick

metaphorik.de 30/2020

What is FEMININE? A corpus study of metaphors used by French speaking female influencers writing about sport

Francesca Capacchietti

RWTH Aachen (francesca.capacchietti@ifaar.rwth-aachen.de)

Conceptual metaphors underlying everyday language shape the way we think and act (Lakoff/Johnson, 1980): with regard to gender diversity, previous studies showed how unconscious metaphors “enables stereotyping and the tacit dissemination of prejudice” (Melnick, 1999) due to rudimentary dichotomic associations like FEMALE/SOFT/PASSIVE/LABILE in opposition to MALE/HARD/ACTIVE/SOLID. As women’s roles in Western society change and the Internet facilitates dialogue, exchange and awareness, women’s online contributions reveal a significant constellation of metaphors related to women, thus representing a source of linguistic interest. This paper focuses on women writing specifically for women, more precisely on gender metaphors that underlie Internet posts written by three French speaking top female sport influencers (Sonia Tlev, Stessie Littlebirds and Lucile Woodward): the language these personalities choose and use on Facebook, Instagram and on their blogs is analyzed with regard to the metaphors systematically related to sporting women and the traits assigned to the concept of FEMALE/FEMININE.

Konzeptuelle Metaphern, die der Alltagssprache zugrunde liegen, beeinflussen unsere Gedanken und unser Verhalten (Lakoff/Johnson, 1980): in Bezug auf gender-spezifische Unterschiede haben wissenschaftliche Studien gezeigt, wie unbewusste Metaphern sowohl Stereotypen als auch Vorurteile verbreiten (Melnick, 1999) aufgrund elementarer dichotomischer Assoziationsketten wie WEIBLICH/WEICH/PASSIV/LABIL im Gegensatz zu MÄNNLICH/HART/AKTIF/FEST. Die Rolle der Frau befindet sich in der westlichen Gesellschaft im Wandel. Das Internet vereinfacht die Kommunikation und die Bewusstseinsbildung. In Online-Posts von Frauen lassen sich bedeutsame Veränderungen feststellen in Bezug auf das, was als WEIBLICH betrachtet wird. Diese stellen dadurch ein interessantes Untersuchungsfeld für die Linguistik dar. Im Mittelpunkt der Analyse stehen Frauen, die für Frauen schreiben und zwar mithilfe von Metaphern: die Facebook-, Instagram- bzw. Blog-Posts von drei französischsprechenden Top Sport-Influencerinnen (Sonia Tlev, Stessie Littlebirds und Lucile Woodward) werden im Hinblick auf die verwendeten Metaphern analysiert, die systematisch in Bezug auf sportliche Frauen eingesetzt werden und dadurch bestimmte Eigenschaften mit WEIBLICH assoziieren.

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 39

group_fulltext

Subscribe to metaphorik.de RSS feed