Sélection rapide

metaphorik.de 15/2008

Measuring Metaphors: A Factor Analysis of Students' Conceptions of Language Teachers

Larisa Nikitina, Fumitaka Furuoka

Abstract

Research studies in the fields of general education and language pedagogy recognize the importance of metaphor as a research tool. Metaphors can help teachers articulate and construct their professional experiences (Kramsch, 2003) and ameliorate the classroom practice (Cortazzi & Jin, 1999). The majority of the previous studies that employed metaphors focused on the teacher-produced images and adopted a qualitative approach to metaphor analysis. The present study departs from this format. It focuses on the student-generated metaphors about language teachers and employs a quantitative analysis to examine the dimensions around which these metaphors align. A questionnaire containing metaphors about language teachers was distributed to 98 students at Universiti Malaysia Sabah. Factor analysis was employed as a research technique to identify the dimensions along which the students’ perceptions aligned. The findings of the present paper lend support to the previous attempts at metaphor taxonomy by Oxford et al. (1998) and Chen (2003).

In der Erziehungswissenschaft und Fremdsprachendidaktik gilt die Metapher als ein wichtiges Forschungsinstrument. Metaphern können Lehrern helfen, ihre beruflichen Erfahrungen  zu formulieren (Kramsch, 2003) und die unterrichtlich Tätigkeit zu verbessern (Cortazzi & Jin, 1999).  Die meisten bisherigen metapherngestützten Studien konzentrierten sich auf die von Lehrer n produzierten Bilder und bestanden in einer qualitativen Metaphernanalyse. Von dieser Prämisse ausgehend befasst sich der vorliegende Beitrag mit Metaphern, die von Studenten  zu Sprachenlehrern produziert wurden, und verwendet eine quantitative Analyse, um die Dimensionen /Kategorien zu untersuchen, um welche diese Metaphern sich gruppieren. Ein Fragebogen mit Metaphern über Sprachenlehrer wurde an 98 Studenten der Universiti Malaysia Sabah verteilt. Um die Dimensionen/Kategorien, die sich aus den Wahrnehmungen der Studenten ergeben, zu identifizieren, wurde die Technik der Faktoranalyse herangezogen. Damit unterstreicht die vorliegende Studie die Untersuchungen zur Metaphernklassifizierung von Oxford et al. (1998) und Chen (2003).
 

Ausgabe: 

Jahrgang: 

Seite 161

group_fulltext

S'abonner à metaphorik.de RSS feed